PUMA
Istituto per le Tecnologie Didattiche     
Alvino S., Benigno V. Bridging homebound people to formal and informal learning: an innovative web-based solution profiling users in compliance with the who's international classification for functioning. In: ICERI 2010 - International Conference of Education Research and Innovation 2010 (Madrid, 15-17 Novembre 2010). Abstract, vol. 1 pp. 2271 - 2285. L. Gˇmez Chova, D. MartÝ Belenguer, I. Candel Torres (eds.). International Association of Technology, Education and Development (IATED), 2010.
 
 
Abstract
(English)
This work focuses on the difficulty that homebound people (HBs) meet to access information about formal and informal learning initiatives. An HB is a person who is confined to his/her home (or to specific institutions such as hospitals) usually by illness or disability, since going out requires a considerable effort and the support of specific aids or people. On the one hand, HBs hardly access information about targeted educational initiatives, since these initiatives are often managed locally and low promoted; in addition, HBs (and people supporting them) are normally unconscious of what is offered to them and they don't know how to search for it. On the other hand, teachers and trainers often lack both technological and methodological skills to design special education experiences. In this context some important issues need to be tackled: how to support HBs in their educational path? how to foster HBs when searching for educational resources and initiatives? how to foster teachers to get skilled in designing special education learning experiences? This contribution describes the initiative carried out by the WISE Project to design and develop a system which bridges HBs' educational needs with information, resources, initiatives and tools that fit with them; it also aims to fill teachers' and trainers' skills gap, concerning the design and management of technology-enhanced special education initiatives, by providing resources, information and an effective methodological scaffold. The user-model underpinning the semantic-based system is the actual added value of the project: it personalizes users' experience with the system supporting recommending and search functions on the base of a new vision of health and disability embedded in the OMS's International Classification for Functioning. The contribution focuses in particular on the methodological process carried out to mould the user-model on ICF, showing its scalability and portability to other software design contexts. It also presents the main characteristics of the ICF-based user-model, as well as its main ethical and practical expected impacts.
Abstract
(Italiano)
Questo lavoro si focalizza sulle difficoltÓ che hanno gli Homebound (HBs) nell'accedere alle informazioni relative alle iniziative di apprendimento sia formale che informale. Definiamo Homebound una persona confinata nella propria casa (o in specifiche istituzioni o ospedali) per patologie croniche o disabilitÓ Da un lato, gli Homebound difficilmente accedono alle informazioni su mirate iniziative didattiche, dal momento che queste iniziative sono spesso gestite localmente e sono poco pubblicizzate; inoltre, gli Homebound e anche coloro che li sostengono ignorano le potenziali offeerte formative e non sono in grado di ricercarle. Dall'altra parte, insegnanti e formatori spesso mancano di competenze sia tecnologiche e metodologiche per progettare esperienze per soggetti con special needs. In questo contesto, alcune questioni importanti vengono affrontate: come sostenere gli Homebound nel loro percorso formativo? Come sostenerli nella ricerca di risorse educative e iniziative? Come supportare gli insegnanti nella progettazione di esperienze di apprendimento di educazione speciale? Questo contributo descrive l'iniziativa svolta nell'ambito del progetto WISE il cui obiettivo Ŕ progettare e sviluppare un sistema che faciliti il recupero di informazioni da parte degli Homebound e supporti gli insegnanti nella progettazione e gestione di percorsi che fanno uso ICT, mettendo a disposizione risorse, informazioni e un efficace impalcatura metodologica. Lo sviluppo dello user model Ŕ l'effettivo valore aggiunto del progetto, in quanto personalizza l'esperienza degli utenti sulla base di una nuova visione della salute e della disabilitÓ sviluppata nell'ambito dell'International Classification of Functioning (ICF) dell'OMS. Il contributo si concentra in particolare sulle procedure metodologiche effettuate per plasmare lo user model sull'ICF, mostrando la sua scalabilitÓ e portabilitÓ ad altri contesti di progettazione. Essa presenta anche le caratteristiche principali dell'utente mappato sull'ICF, cosý come i suoi principali impatti dal punto di vista etico e pratico.
Subject Formal and informal learning
User-modelling


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