PUMA
Istituto per le Tecnologie Didattiche     
Vanin L., Manca S. Hierarchical vs. sequential web forums. Methodological issues in interaction analysis. In: ISDM - Informations, Savoirs, Décisions & Médiations - International Journal of Information Sciences for Decision Making, vol. 39 article n. 697. Université du Sud Toulon-Var, 2010.
 
 
Abstract
(English)
The wide spread of Social Network Analysis in the field of online interactions is developing interesting lines of research regarding methodologies to be adopted in encoding data and interpretation of results. Many important methodological implications in the application of SNA are becoming central in the comparison between automated systems versus non-automatic procedures. The paper investigates the attribution of addressees role in sequential and hierarchical web forums. Specific empirical issues are presented about generic messages (no addressee is selected), regards and coding procedures in different online environments. The authors also present some developments in the semantic analysis combined with structural analysis potentiated (S/SC), together with some operational proposals suitable for different kinds of communication contexts.
Abstract
(Italiano)
La continua diffusione della Social Network Analysis nell'ambito delle interazioni online sta sviluppando interessanti filoni di ricerca per quanto riguarda le metodologie da adottare nella codifica dei dati e nella fase di interpretazione dei risultati. Emergono, infatti, importanti implicazioni metodologiche nell'applicazione della SNA con sistemi automatizzati rispetto a strumenti non automatizzati. La problematica indagata dal paper riguarda, in particolare, l'attribuzione del ruolo del destinatario e del mittente in ambienti di comunicazione sequenziali e gerarchici, con particolare riguardo ai forum (dove i messaggi vengono spesso indirizzati a tutto il gruppo) ed estensibile anche a contesti interattivi diversi, in cui sia difficile individuare in modo univoco la direzione dei messaggi. Gli autori presentano alcuni sviluppi del semantic analysis combined with potentiated structural analysis (S/SC) model, con la proposta di soluzioni operative utili a diversi contesti di interazione e apprendimento online.
URL: http://isdm.univ-tln.fr/PDF/isdm39/Article_Isdm_Ticemed09_Vanin_Manca_MP%20ok.pdf
Subject Social Network Analysis
Computer-Mediated Communication
Asynchronous Learning environment
Interaction patterns
Automatic coding procedure
Qualitative coding procedure


Icona documento 1) Download Document PDF


Icona documento Open access Icona documento Restricted Icona documento Private

 


Per ulteriori informazioni, contattare: Librarian http://puma.isti.cnr.it

Valid HTML 4.0 Transitional